Luitenant David Lord was een van de vijf Britse soldaten die tijdens de Slag om Arnhem een Victoria Cross verdiende: de hoogste Britse militaire onderscheiding.
David Lord, geboren in Ierland, was piloot bij het 271e squadron van de Royal Air Force. Als piloot vloog hij een van de vliegtuigen die tijdens de Slag om Arnhem verantwoordelijk waren voor de bevoorrading van de Britse airbornes in Oosterbeek.
De Britse airborne-soldaten hadden slechts voor een paar dagen voorraden bij zich gehad bij de luchtlandingen. Doordat de komst van de grondtroepen van XXX Corps op zich liet wachten, was bevoorrading door de lucht noodzakelijk om ervoor te zorgen dat de Britten voldoende voedsel, munitie en medische hulpmiddelen hadden.
Manden en containers met nieuwe voorraad werden door de RAF aan parachutes afgeworpen boven de Britse perimeter in Oosterbeek. Veel van die voorraden kwamen overigens in handen van de Duitsers. Naar schatting bereikte slechts 10 procent van alle voorraden die werden afgeworpen de belegerde Britse troepen.
Aanvankelijk was de RAF er niet van op de hoogte dat de afwerpterreinen voor de voorraden bezet werden gehouden door de Duitsers. Toen ze dat wel wisten, was de Britse perimeter in Oosterbeek zo smal dat het alsnog lastig was om op het juiste moment de voorraden af te werpen.
Bovendien hadden de Duitsers de rookseinen van de Britten gekopieerd, waardoor het voor de piloten ondoenlijk was om het juiste rooksein eruit te pikken.
Flak-stellingen
De Duitsers waren er goed van op de hoogte dat de RAF de Britten via de lucht zouden bevoorraden. Om die reden was er rondom Oosterbeek een groot aantal Flak-stellingen neergezet om de traag vliegende Dakota-vliegtuigen van de RAF neer te halen. De Britse vliegtuigen moesten door een hel aan luchtafweergeschut vliegen bij hun poging om de voorraden af te werpen.
Om de kans te vergroten dat de voorraden ook inderdaad bij de Britse troepen terecht kwamen, vlogen de Dakota’s van de RAF op een hoogte van slechts 300 meter. David Lord was piloot van een van de Dakota transportvliegtuigen die op dinsdag 19 september 1944 met voorraden naar de Britten in Oosterbeek vloog.
Op een hoogte van 500 meter in de buurt van Arnhem werd het vliegtuig van David Lord twee keer geraakt door luchtafweergeschut. De rechtermotor van het vliegtuig vloog daardoor in brand.
Uit de voordracht voor het Victoria Cross:
“David Lord had op dat moment alle recht om de formatie van vliegtuigen te verlaten of zelfs om uit zijn vliegtuig te springen. Maar nadat hij hoorde dat een deel van zijn bemanning gewond was en ze binnen drie minuten bij het afwerpterrein zouden zijn, zei hij tegen zijn bemanning dat hij de missie zou afmaken, omdat de airborne-troepen dringend voorraden nodig hadden.”
Achterin het vliegtuig bevond zich een bemanning van zes man die probeerden om de manden met voorraden zo snel mogelijk uit het vliegtuig te werpen op het moment dat ze bij het afwerpterrein waren.
Tweede run
Terwijl de bemanning daar mee bezig was, trok de brandende Dakota de aandacht van alle Duitse Flak-stellingen in de omgeving. De beschietingen met luchtafweergeschut waren moordend, maar nadat ze voorbij het afwerpterrein waren, hoorde Lord dat er nog twee manden met voorraden waren achtergebleven in het vliegtuig.
Lord moet geweten hebben dat de rechtervleugel van zijn vliegtuig het niet lang meer uit zou houden, maar Lord draaide zijn vliegtuig om. hij vloog met zijn brandende vliegtuig nogmaals over de Britse sector heen om de resterende manden af te werpen. De tweede run over de Britse sector duurde in totaal acht minuten, terwijl het vliegtuig continu onder zwaar luchtafweergeschut lag.
Nadat ook de laatste manden waren afgeworpen, gaf Lord zijn bemanning het bevel om zelf te springen. Zelf bleef hij achter de stuurknuppel zitten en deed hij geen enkele poging om het vliegtuig te verlaten.
Een paar seconden later brak de rechtervleugel af. Een van de bemanningsleden werd daarbij uit het vliegtuig geworpen, terwijl hij de andere bemanningsleden hielp om hun parachute om te doen. Dit redde zijn leven. De andere bemanningsleden, en piloot David Lord kwamen om het leven toen het vliegtuig even later neerstortte.
Uit de voordracht voor het Victoria Cross:
“Door zijn missie te volbrengen in een beschadigd en brandend vliegtuig, waarbij hij zijn bemanning de kans gaf om te ontsnappen terwijl hij zelf het vliegtuig bleef besturen, heeft Flight Lieutenant Lord buitengewone moed en zelfopoffering getoond.”
Flight Lieutenant David Lord ligt, samen met zijn omgekomen bemanningsleden begraven op de Airborne begraafplaats in Oosterbeek.
De vijf Victoria Crosses tijdens de Slag om Arnhem werden toegekend aan:
Luitenant John Hollington Grayburn
Flight Lieutenant David Samuel Anthony Lord
Lance-sergeant John Baskeyfield
Kapitein Lionel Queripel
Majoor Robert Henry Cain.